Spread the love

新邦令金是一座远离尘嚣的边陲小镇,交通四通八达、地理位置优越,距离南北大道吗什、新邦令金收费站仅10分钟。这个位于柔佛州中部的小城镇,与邻近的居銮县和令金镇接壤。

Simpang Renggam adalah sebuah pekan yang damai dan harmoni. Ia terletak di Daerah Kluang, Johor dan di bawah pentadbiran Majlis Daerah Simpang Renggam. Jika sesiapa yang ingin berkunjung ke Simpang Renggam melalui Lebuhraya Plus, mereka boleh susur keluar dari Tol Machap atau Tol Simpang Renggam untuk sampai ke destinasi tersebut.

新邦令金目前约住有3万多名华、巫、印及锡克族居民,其中又以华裔人口居多,他们主要从事园丘、农业种植及餐饮业,当然还有不少人则开店做生意,如经营餐馆、五金店、理发店、水果店、杂货店及洗衣店等等。

Penduduk di Simpang Renggam merangkumi kaum Melayu, Cina, India dan Sikh. Bilangan penduduk di pekan ini sudah mencapai 30 ribu orang. Pekerjaan utama di kalangan penduduk  adalah sebagai petani, peniaga, kakitangan kerajaan dan swasta.

逢年过节如农历新年、清明节或中秋节等等,这里将会迎来不少游子返乡过节,继而让这个平日比较寂静的小镇热闹起来。

这个柔佛州弹丸小镇,以拥有全马面积最大即占地约6000亩的黄梨园—陆洲园而闻名全国。这个偌大的黄梨园已有超过半个世纪的历史,不仅每年盛产超过40万个营养丰富的黄梨销往全马各地及邻国新加坡,这些黄梨更获加工生产成各类糕饼及加工罐头并出口到欧美和日本等国。这里的黄梨种植业始于1950年代,其发展于1960至1970年代已达高峰,并成为当地居民的主要经济来源之一。

近年来,有关黄梨园还成为了国内生态旅游的新景区。各地游客蜂拥来到这片一望无际的黄梨园,除了可于清晨时分在园内看美丽的日出、享受日光浴外,更能在夜幕低垂时到来观星和拍摄银河星空。当然,本地向导也将乐意向到访者讲解、展示黄梨种植及收割等情况。

来到新邦令金,访客也能选择到当地颇具规模的玉米(玉蜀黍)园、陶瓷厂和养蜂园参观。其中,由daily fresh管理经营的玉米园所种植的玉米,还出口到世界各地的16个国家。

在过去的英殖民地时代,新邦令金可说是国内其中一个繁华的市镇,以致如今这里依然还保留着不少极具英殖民地风味的建筑物。在这个民风淳朴的小镇,除了建有一些基本公共设施如邮政局、警察局、政府诊疗所、巴刹外,当然也有让年轻人锻炼学习的地方,如篮球场、公共图书馆及小型游乐园等。

Penduduk yang berniaga selain dari membuka kedai serbaneka, kedai runcit, kedai gunting rambut dan banyak juga yang membuka restoran. Bagi pertanian pula, mereka memperluaskan tananam nanas dan jagung. Di pekan ini, juga terdapat pelbagai kemudahan awam seperti balai polis, pejabat pos, pasar, klinik kesihatan dan lain-lain. Selain daripada itu, ada beberapa buah sekolah rendah jenis kebangsaan , SRJK(C) dan sekolah menengah, seperti SMK Dato’ Ibrahim Majid, Sekolah Menengah Kebangsaan Simpang Renggam, SMK Dato’ Abdul Rahman Andak dan lain-lain.

新邦令金目前共有两所国民型华文小学,即端本华小和陆洲园南马华小,也建有数所国小及淡小。此外,当地青少年也能报读国民中学或前往邻近的居銮华文独立中学,完成中学教育。

KCC发展集团即将在新邦令金推出另一项全新的卓越发展项目Era Park,同时很快会公开让有意置产者登记,敬请各位垂注。

KCC Realty akan melancarkan sebuah projek pembangunan perumahan yang terkini di Simpang Renggam, iaitu Era Park. Nantikan kemunculan kami untuk pembukaan pendaftaran.